همشهری آنلاین: تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی اراک نشان داد تاثیر مکمل‌های گیاهی و آنتی‌اکسیدانی‌ در کنترل بیماری‌های مختلف همچون ام اس، دیابت و کبد چرب موثر است.

مکمل‌های گیاهی از پیشرفت بیماری کبد چرب و دیابت جلوگیری می‌کنند

دکتر علی‌اکبر ملکی‌راد مجری این طرح در خصوص بررسی آلاینده‌ها بر روی بیماری‌های خاص به خبرنگار ایسنا، گفت: یکی از بیماری‌هایی که با محققان گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اراک بویژه دکتر فرجی بر روی آن در حال فعالیت هستیم، بیماری ام اس است.

وی ادامه داد: در این تحقیقات تاثیرات آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی مکمل‌های گیاهی و آنتی اکسیدانی بر بیماران مورد سنجش قرار می‌گیرد.

این محقق خاطرنشان کرد: این تحقیقات طی چند ساله انجام شده و نتایج آن نشان می‌دهد که آیا اولا آلاینده‌های محیطی می‌توانند در ایجاد یا تاثیر و پیشرفت بیماری‌ها دخالت داشته باشند و آیا این مکمل‌ها می‌توانند در کنترل پیشرفت این بیماری‌ها نقش داشته باشند یا خیر.

وی گفت: مکمل‌های گیاهی می‌توانند با کنترل بیماری از پیشرفت بیماری کبد چرب و دیابت جلوگیری کنند و در مطالعات آنزیم‌های کبدی با همین مکمل‌های گیاهی کنترل شوند.

ملکی راد تصریح کرد: از آنجا که برای ام اس، کبد چرب و دیابت دارو و درمان قطعی وجود ندارد این داروهای گیاهی می‌توانند از پیشروی بیماری جلوگیری به عمل آورند.

سرپرست دانشگاه پیام‌نور استان مرکزی بیان کرد: همین مکمل‌ها را می‌توان در ادارات و کارخانجات استفاده کرد و این افراد می‌توانند همانند برخی از کشورهای دنیا به جای مصرف دوغ و نوشابه از این مکمل‌ها به صورت دمنوش یا نوشیدنی سرد استفاده کنند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه دوز مجاز مکمل‌های گیاهی عوارض جانبی ندارند، همه افراد اعم از مردم شهرهای آلوده، کارگران، رانندگان و بویژه افرادی که بیشتر در معرض آلاینده‌ها قرار دارند می‌توانند از آنها استفاده کنند.

ملکی‌راد خاطرنشان کرد: برخی از این مکمل‌ها تجاری سازی شده و موفق به دریافت مجوز از سوی سازمان غذا و دارو شده و آماده ارایه به بازار هستند.

کد خبر 358064

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha